Crowdingtraining
In het kort
- Doel
- De training verbetert de nabijvisus en vermindert crowding.
- Doelgroepen
- Kinderen 4-12 jaar
- Soort
- Training
- Aanpak
- 2 maal 30 minuten training per week, gedurende 6 weken
- Erkenning
- Goed onderbouwd
- Onderbouwing
- Downloads
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor kinderen van 4-9 jaar die door crowding problemen hebben met hun visuele waarneming en daarmee ook met hun leesvaardigheid. Een kind met crowding herkent een object niet wanneer er andere objecten (of letters) omheen staan. Het onderscheidt bijvoorbeeld wel de losse letter ‘r’, maar niet de ‘r’ in het woord ‘stro’.
Doel
De training verbetert de nabijvisus en vermindert crowding. Dat gebeurt onder meer door de detailwaarneming, nauwkeurige oogmotoriek en oog-hand-coördinatie aan te spreken. Deze vaardigheden zijn vaak beperkt bij slechtziende kinderen. Door de training kunnen kinderen makkelijker werken met school- en spelmaterialen.
Aanpak
Tijdens twaalf trainingssessies oefenen kinderen met drukke opdrachtbladen waarop veel symbooltjes dicht bij elkaar staan. Ze werken met het klassieke LOCO-spel, waarin je met steentjes een patroon vormt. Het speelse aspect maakt dat kinderen het leuk vinden om te oefenen. Voor en na de training wordt hun nabijvisus gemeten, zowel voor losse letters of symbolen als letters of symbolen in de rij.
Materiaal
Naast een handleiding zijn er drie opdrachtenboeken met letters van verschillende groottes (groot, middelgroot en klein), een antwoordenboek LOCO, plus een LOCO-doosje, stiften, een oefenvel, logboekformulieren, stickers als beloning en een set nabijvisuskaarten.
Onderbouwing
Veel slechtziende kinderen voeren visuele zoektaken trager uit en hun visus ontwikkelt zich vaak langzamer. Circa 45% van hen heeft bovendien last van crowding. Daardoor hebben zij tijdens het lezen behoefte aan grotere letters dan verwacht mag worden op basis van de visus. Taken met dicht op elkaar staande letters zijn moeilijk voor ze, met visuele vermoeidheid als gevolg. De crowdingtraining leert kinderen hun oogbewegingen efficiënt en effectief in te zetten. Ook verbetert hun gerichte visuele aandacht (interferentiecontrole). De training is een vorm van perceptual learning, gebaseerd op het principe dat de visuele prestatie beter wordt door op één taak te oefenen.
Voorwaarden voor uitvoering
De organisatorische en contextuele randvoorwaarden voor een goede uitvoering van de interventie:
- Ambulant begeleiders verzorgen de crowdingtraining.
- Professionals dienen aandacht te schenken aan crowding. In het verleden werd hier normaliter niet naar gekeken. Inmiddels gebeurt dit wel vaker, maar nog niet altijd. Eén van de selectiecriteria voor de crowdingtraining is een te hoge crowding ratio. Orthoptisten dienen de nabijvisus voor losse letters en letters in de rij te meten bij jonge slechtziende kinderen. Dit levert een crowding ratio op. Bij veel kinderen wordt alleen de visus voor losse letters gemeten of alleen de visus voor letters in de rij, maar niet beiden.
Contactgegevens
info@kennisoverzien.nl