Active Learning
In het kort
- Doel
- Fysiek contact maken met voorwerpen en materialen in de nabije omgeving. Deze vorm van activering geeft de deelnemer meer regie.
- Doelgroepen
- Visueel en verstandelijke beperking
- Soort
- Training
- Aanpak
- ‘Active Learning’ richt zich op de driehoek cliënt-interactie-omgeving. Zo ontstaat een activerende fysieke omgeving, afgestemd op individuele voorkeuren van de persoon. Die leert fysiek contact te maken met materialen en voorwerpen.
- Erkenning
- Goed beschreven
- Onderbouwing
- Downloads
Doelgroep
‘Active Learning’ is bedoeld voor personen die weinig fysiek contact maken met de wereld om hen heen. Meestal zijn dit mensen met een (ernstige) verstandelijke, zintuiglijke, en meervoudige beperking. De interventie werkt via het netwerk rond de persoon.
Doel
‘Active learning’ leert deelnemers stap voor stap fysiek contact te maken met voorwerpen en materialen in hun nabije omgeving. Deze vorm van activering geeft de deelnemer meer regie. Hij/zij ervaart hierdoor zijn/haar eigen mogelijkheden.
Aanpak
Zo ontstaat een activerende fysieke omgeving, afgestemd op de individuele voorkeuren en mogelijkheden van de persoon. Die leert fysiek contact te maken met materialen en voorwerpen: aanraken, grijpen, vasthouden, verkennen en onderzoeken. In de interactie, die is afgestemd op de emotionele ontwikkeling, staat het eigen initiatief van de deelnemer voorop.
Voorwaarden voor uitvoering
Materiaal
‘Active Learning’ maakt gebruik van specifieke Active Learning-materialen (bijvoorbeeld little room, positiebord en speelschort) en voorwerpen met sensorische kwaliteiten (geluid en tast). Daarnaast gebruikt de interventie herkenbare voorwerpen uit het dagelijks leven, zoals een lepel of tandenborstel.
Onderbouwing
Het is voor iedereen belangrijk te kunnen spelen en activiteiten te ondernemen, om zo een actieve invulling aan de dag te kunnen geven. Door activering doe je zintuiglijke en motorische ervaringen op die ontwikkeling mogelijk maken. Niet of niet goed kunnen zien, ontmoedigt het exploreren van je fysieke omgeving. De verstandelijke beperking maakt dat de doelgroep van ‘Active Learning’ weinig compensatiemogelijkheden heeft om de omgeving toch te leren begrijpen.
Aanwijzingen voor effectiviteit
‘Active Learning’ is methodisch en theoretisch onderbouwd, maar nog niet wetenschappelijk op effect onderzocht. NOVUM heeft een aanvraag goedgekeurd voor een effectmeting bij een kleine groep personen en hun begeleiders. Dit onderzoek wordt de komende jaren uitgevoerd.
Contactgegevens
info@kennisoverzien.nl