Overslaan en naar de inhoud gaan

Laadkabels en toegankelijkheid van trottoirs

Kennisplatform CROWbelangenorganisatie Ieder(in) en Kennis Over Zien hebben samen onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van stoepen bij het opladen van elektrische voertuigen. 

In de brochure ‘Laadkabels en laadpalen, hoe houd je het trottoir veilig en toegankelijk?’ bieden de organisaties gemeenten en professionals handvatten om beleid en inrichting zo vorm te geven dat stoepen toegankelijk blijven voor iedereen.

Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. Daarmee groeit ook de behoefte aan laadmogelijkheden in de openbare ruimte. Maar het opladen van elektrische voertuigen kan leiden tot nieuwe uitdagingen voor de toegankelijkheid van stoepen. Over het trottoir gelegde laadkabels en geplaatste laadpalen kunnen hindernissen vormen voor voetgangers, zeker voor mensen met een visuele of motorische beperking.

Foto van een laadkabel die over de stoep loopt

Private laadkabels: knelpunten en oplossingen

Niet iedereen heeft een eigen oprit of parkeerplek. Steeds vaker leggen bewoners daarom laadkabels over het trottoir om hun auto op te laden. Uit een enquête onder mensen met een beperking blijkt echter dat dit vaak voor problemen zorgt:

  • 82% kwam losse laadkabels op de stoep tegen; bijna iedereen ervaart deze als hinderlijk of gevaarlijk
  • Kabelmatten en kabelbruggen worden regelmatig genoemd als struikelgevaar
  • Kabelgoten en platte kabels worden over het algemeen als beter toegankelijk ervaren, mits goed aangelegd en onderhouden

Gemeenten worstelen met de vraag hoe hiermee om te gaan. Sommige staan laadkabels niet toe, anderen doen dit alleen onder strikte voorwaarden, bijvoorbeeld met gebruik van kabelgoten of platte kabels die niet hoger zijn dan vijf millimeter.

Laadpalen op troittoirs

Ook het plaatsen van laadpalen kan de toegankelijkheid belemmeren. Laadpalen nemen ruimte in op de stoep, wat de vrije doorgang voor voetgangers beperkt. Zeker mensen met een rolstoel, rollator, kinderwagen of visuele beperking lopen hierdoor risico’s.

Volgens CROW-richtlijnen geldt:

  • Minimale vrije doorloopruimte: 1,20 meter
  • Absolute ondergrens bij puntversmallingen: 0,90 meter
  • Plaatsing tussen parkeervakken is vaak een betere optie om obstakels op het trottoir te vermijden.
Foto van een elektrische auto met laadkabel

Aanbevelingen voor gemeenten

De brochure ‘Laadkabels en laadpalen, hoe houd je het trottoir veilig en toegankelijk?’ geeft gemeenten concrete handvatten voor het maken van beleid en om de toegankelijkheid van trottoirs te waarborgen. 

Belangrijke aanbevelingen zijn:

  1. Stel heldere voorwaarden voor het gebruik van laadkabels, zoals:
    • Kabels moeten vlak liggen en goed verankerd zijn
    • Gebruik platte kabels of kabelgoten waar mogelijk
    • Kabels mogen alleen op de straat liggen tijdens het opladen van het voertuig, daarna moeten ze verwijderd worden.
  2. Regel de plaatsing van laadpalen zo dat er voldoende vrije doorgang blijft
  3. Maak beleid en handhaving helder door regels op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
  4. Zorg voor registratie van vergunningen en geef ruimte voor meldingen van gevaarlijke situaties

Meer weten?

Cover van de brochure ‘Laadkabels en laadpalen, hoe houd je het trottoir veilig en toegankelijk?'. Onder de titel staat een foto van een geparkeerde personenauto die aan het opladen is, de kabel is bedekt met een mat, maar die is niet strak neergelegd en heeft veel bobbels. Boven deze titel staan de logo's van de drie organisaties die de brochure hebben gemaakt: CROW, Kennis Over Zien & Ieder(in).

Wil je meer details, inclusief praktische voorbeelden, technische eisen en beleidskaders? Lees dan de volledige brochure ‘Laadkabels en laadpalen, hoe houd je het trottoir veilig en toegankelijk?’. 

Je kunt de brochure downloaden op de website van CROW. Hiervoor dien je eenmalig jouw gegevens achter te laten óf een gratis account aan te maken. 

Geef je mening!