Overslaan en naar de inhoud gaan

Psycho-educatie CVI

Dit artikel behoort tot de thema's:

In het kort

Doel
Inzicht geven in wat CVI is. Hoe uit CVI zich en welke invloed heeft de aandoening op het dagelijks leven?
Doelgroepen
Kinderen 12-18 jaar
Kinderen 4-12 jaar
Soort
Uitleg
Aanpak
Er zijn verschillende programma’s: ‘Dit ben ik CVI’, ‘Mijn CVI’, ‘CVI Paspoort’ en ‘CVI in Beeld’. De keuze voor een programma en de bijpassende aanpak, is afhankelijk van kenmerken van kind of jongere en diens hulpvraag.
Erkenning
Goed beschreven
Onderbouwing
Downloads

Doelgroep

Psycho-educatie CVI is bedoeld voor kinderen en jongeren (6-16 jaar) met cerebral visual impairment (CVI). Deze stoornis in het zien komt door een afwijking of beschadiging van de hersenen. De inzet van psycho-educatie helpt ook ouders en anderen in het zorg- en gezinssysteem.

Doel

Psycho-educatie geeft deelnemers inzicht in wat CVI is. Hoe uit CVI zich en welke invloed heeft de aandoening op het dagelijks leven? Compensatiemogelijkheden vergroten de zelfredzaamheid, zodat kind of jongere beter kan meedoen. Dat verbetert ook het emotioneel welbevinden.
 

Aanpak

Er zijn verschillende psycho-educatieprogramma’s: ‘Dit ben ik CVI’, ‘Mijn CVI’, ‘CVI Paspoort’ en ‘CVI in Beeld’. Ze verschillen in duur, opzet en inhoud. Deelnemers vergroten hun kennis en inzicht door opdrachten te maken, modules te doorlopen, te praten met een professional en over CVI na te denken. De keuze voor een programma en de bijpassende aanpak, is afhankelijk van kenmerken van kind of jongere en 

Materiaal
Elk programma heeft specifieke materialen, bijvoorbeeld een werkboek, een online portal met digitale handleiding, een handleiding in PDF, een handboek, een filmpje, een ervaringskoffer of een powerpoint-presentatie. In alle gevallen is een laptop of computer met internetverbinding nodig.

Voorwaarden voor uitvoering

Onderbouwing
Naar schatting 25 tot 30% van alle blinde of slechtziende jeugdigen in de westerse wereld heeft CVI. Hun hersenen kunnen beelden die via de ogen binnenkomen niet goed verwerken. De diagnose CVI zegt op zich weinig: alle jeugdigen met CVI hebben een unieke combinatie van visuele functiestoornissen, met unieke gevolgen voor hoe zij de wereld waarnemen. Door de wisselende en soms onlogische klachten, begrijpen de jeugdige en diens omgeving CVI vaak niet goed. Psycho-educatie kan dan helpen.
Aanwijzingen voor effectiviteit
Een effectonderzoek naar ‘Mijn CVI’ laat zien dat dit programma leidt tot meer kennis, een beter zelfbeeld en minder gevoelens van sociale uitsluiting. Naar de andere programma’s is nog geen onderzoek gedaan.

 

Contactgegevens

interventies@kennisoverzien.nl

Geef je mening!