Overslaan en naar de inhoud gaan

Visuele beperking en sociale relaties

Een visuele (-en auditieve) beperking kan effect hebben op de emotionele ontwikkeling en het aangaan en onderhouden van sociale relaties. Zeker wanneer er ook sprake is een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Hier wordt veel onderzoek naar gedaan en er zijn interessante ontwikkelingen. Hierover gaat dit artikel.

Kinderen

Video-interventie VIPP-V 
Het opvoeden van een slechtziend of blind kind kent veel extra uitdagingen. Daarom is er voor ouders ambulante (ontwikkelings-)begeleiding beschikbaar. Hierbij kan video-interventie (VIPP-V) ingezet worden. Tijdens 7 huisbezoeken van 2 uur worden video-opnamen gemaakt van alledaagse (spel)situaties en daarna besproken met de ouders. Met behulp van deze video-interventie kunnen ouders de wereld ervaren op de manier zoals hun kind deze ervaart. Zij kunnen zich hierdoor nog beter inleven en nog betere zorg bieden aan hun kind.

Spelen natuurlijk
Spel van een kind met een visuele beperking kan er anders uitzien. Maar ‘anders’ betekent niet minder van kwaliteit. Hoe kun je een kind stimuleren, ondersteunen en aansluiten bij zijn spel, spelen, contact maken en plezier hebben? Dit lees je in het boek ‘Spelen natuurlijk’ gaat over Het biedt inzicht in het spel van kinderen met een visuele beperking, geeft handvatten en tips. Een boek voor ouders en andere betrokkenen van een kind met een visuele of visuele-en-verstandelijke beperkingHet is geschreven in nauwe samenwerking met ouders en collega’s. 

Gratis te downloaden.
https://bartimeus.nl/alle-publicaties/spelen-natuurlijk

Ook in het Engels en Duits..
https://bartimeus.nl/alle-publicaties/all-children-play
https://bartimeus.nl/alle-publicaties/buch-spielen-naturlich

Broers en zussen
Binnen een gezin kan het hebben van een broer of zus met een beperking van invloed zijn op de broer(s) en/of zus(sen) zonder beperking. Zij worden brussen genoemd. Voor brussen van 6 t/m 9 jaar is er een gratis ‘serious game’ (online spel waarvan ze iets kunnen leren). Als ondersteuning in hun bijzondere situatie
https://sites.google.com/vu.nl/seriousgamevoorbrussen/homepage 

Sociaal-emotioneel functioneren

Brilgewenning
Veel mensen met een verstandelijke beperking die een briladvies krijgen, hebben uiteindelijk geen bril of dragen deze niet. Een reden is dat ouders/verzorgers twijfelen aan de meerwaarde van een bril.
Welk effect heeft het dragen van een bril in het dagelijks leven voor mensen met een matige tot (zeer) ernstige verstandelijke beperking? Hiernaar is onderzoek gedaan. De uitkomsten geven informatie over de effecten van het dragen van een bril. Ook kan het extra motiveren aan de slag te gaan met brilgewenning.
https://projecten.zonmw.nl/nl/project/bekijk-het-eens-door-een-andere-bril

Ouder worden
Als mensen met een visuele en licht tot matig verstandelijke beperking ouder worden, kunnen morele dilemma’s ontstaan en anderen ondersteuningsbehoeften. Hiernaar wordt onderzoek gedaan om te komen tot handvatten. 
https://projecten.zonmw.nl/nl/project/decline-functioning-now-what-ageing-adults-visual-impairment-and-mild-moderate-intellectual

’Hey Google, ik kan het zelf!’ 
Sommige mensen met een visuele-en-verstandelijke beperking kunnen baat hebben bij een google home assistent. Er is onderzoek gedaan naar de belangrijkste toepassingsmogelijkheden en in welke mate het hun gevoel van autonomie en welbevinden beïnvloedt. Praktische ervaringen en onderzoeksresultaten zijn gebundeld in een routekaart voor nieuwe gebruikers van Google Home en soortgelijke slimme speakers.
Factsheet: https://bartimeus.nl/uploads/media/64b65a2d6962f/ba-factsheet-extern-he-google.pdf

Hulpgids voor het gebruik van Google-Home door mensen met een visuele-en-verstandelijke beperking. Meerlo, M. (2022). Publicatie: 2023. https://kennisoverzien.nl/nieuws/hulpgids-google-home

Robot Bart
Veel personen met een visuele-en-verstandelijke beperking ervaren stress. Mindfulness- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen. Maar het is vaak lastig om deze zelfstandig vol te houden. Een interactieve robot kan hierbij mogelijk ondersteuning bieden. Hiernaar is onderzoek gedaan. Dit heeft aangetoond dat ontspanningsoefeningen ook door robots begeleid kunnen worden.
https://projecten.zonmw.nl/nl/project/robot-bart-stops-stress 

Ervaringsdeskundigen
Bij alle projecten zijn ervaringsdeskundigen actief betrokken. Ongeveer 10 ervaringsdeskundigen met een visuele-en-verstandelijke beperking denken sinds 2019 maandelijks mee. Hun persoonlijke verhalen staan in het boekje Met elkaar.
https://kennisoverzien.nl/nieuws/enorme-toename-inzet-ervaringsdeskundigen-bij-kennis-over-zien 

Overige publicaties
Mentaliseren kan je leren
Handreiking voor begeleiders van mensen met een visuele en/of verstandelijke beperking die te maken hebben met problematische gehechtheid, psychiatrische stoornissen en/of gedragsproblemen.

Gehechtheid in de praktijk
Werkboek voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van en zorg voor kinderen en volwassenen met een visuele en-verstandelijke of verstandelijke beperking.

Gehechtheidstherapie
Praktijkvoorbeelden van Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) bij mensen met een visuele-en-verstandelijke of verstandelijke beperking.
 

 

 

Geef je mening!