Overslaan en naar de inhoud gaan
19 mei 2025

Interne kennisontwikkeling: doorgeefboekje 'Aangenaam kennismaken'

Bij Kennis Over Zien werken we voortdurend aan het verbeteren van onze kennis- en leercultuur binnen onze expertiseorganisaties Bartiméus, Visio en de Robert Coppes Stichting. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van het doorgeefboekje ‘Aangenaam kennis maken’ bij Koninklijke Visio. Dit boekje, ontwikkeld door de Academische Werkplaats leven met een Verstandelijke Beperking (AWVB), is een waardevol instrument gebleken voor het stimuleren van reflectie en kennisdeling onder medewerkers.

Foto Annelies Versteegden uit Webinar ''Kennisbeleid juist nu: kennis voor kwaliteit van zorg en werkplezier'

Vorig jaar vond het webinar 'Kennisbeleid juist nu: kennis voor kwaliteit van zorg en werkplezier' plaats, georganiseerd door Vilans/VGN. In dit webinar lichtte Marion Kersten haar promotieonderzoek toe over hoe je als zorgorganisatie je kennisstrategie kunt optimaliseren om de kennisdeling en -toepassing van professionals te verbeteren. Naar aanleiding van Marion's proefschrift is als praktische tool het boekje ‘Aangenaam kennis maken' ontwikkeld door de Academische Werkplaats.
 

Vanuit Kennis Over Zien hebben Annelies Versteegden (Lid Stuurgroep Kennis Over Zien) en Ruben Koman (adviseur kennismanagement) meegewerkt aan het webinar. Zij gingen in op het kennisbeleid binnen Koninklijke Visio en hun ervaringen met het inzetten van het doorgeefboekje. Bekijk het volledige webinar hier, vanaf minuut 56 komen Annelies en Ruben aan het woord. 

Het belang van kennisdeling

Afbeelding van kenniscirkel met de tekst 'interactie met cliënten, professionals en de maatschappij gedurende het hele proces'. In de cirkel staat: kennisvraag signaleren > ontwikkelen & onderzoeken > nieuwe kennis realiseren > delen & toepassen > feedback verzamelen & evalueren.

Bij Kennis Over Zien geloven we dat kennisdeling en continue reflectie cruciaal zijn voor de kwaliteit van zorg en daarnaast ook het werkplezier van medewerkers. Hierbij volgen we de kenniscirkel en door innovatieve instrumenten zoals het doorgeefboekje te gebruiken, kunnen we waardevolle inzichten verzamelen en onze kennis- en leercultuur verder versterken.


 

Inzichten uit het doorgeefboekje

Pagina doorgeefboekje

Het doorgeefboekje bevat vragen die medewerkers aanzetten tot reflectie, zoals:

  • Wat ik vandaag geleerd heb is…
  • Dat leerde ik van…
  • Wat anderen van mij zouden kunnen leren is…
  • Dat kan onze organisatie doen om meer kennis te delen en leren te stimuleren…

Inmiddels is het boekje ingezet. De reacties van medewerkers laten zien dat het delen van ervaringen en het reflecteren leidt tot waardevolle inzichten. Enkele voorbeelden van deze inzichten zijn:

  • Leren van anderen: “Dat de wijze van communicatie richting cliënt erg bepalend kan zijn.” en “Kennis opdoen door scholing is belangrijk, maar reflectie is cruciaal.”
  • Wat anderen van mij kunnen leren: “Zoek je innerlijke kind; dat kan zo leuk zijn!” en “Blijf goed voor jezelf zorgen om ook voor een ander te kunnen zorgen.”
  • Wat onze organisatie kan doen: Het organiseren van kennisdeeldagen, creëren van momenten voor teamoverstijgende kennisuitwisseling, en stimuleren van casusbesprekingen en het volgen van cursussen.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op met Ruben Koman, Adviseur kennismanagement Expertise & Kennisontwikkeling

Heb je vragen over dit artikel?

Neem contact met ons op.