Zoeken
15 resultaten
-
Interventies
Fietsen met een visuele beperking in het verkeer voor kinderen 6-14 jaar
Kinderen kunnen na de fietstraining – met inachtneming van hun visuele beperking – veilig en zelfstandig bij daglicht fietsen. Er zijn zes niveaus die oplopen in moeilijkheidsgraad; van zelfstandig fietsen in een beschermde omgeving tot volledig zelfstandig fietsen, ongeacht omgeving of drukte.
-
Interventies
(In)Zichtbeschrijving
Door reflectie op de visuele beperking en bewustwording van de gevolgen, krijgen deelnemers meer inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen. Zo kunnen zij beter participeren in hun directe omgeving én in de samenleving. Door anderen over hun beperking te informeren, vergroten zij ook bij hen bewustwording.
-
Uitgelicht Interventies
Kwaliteit in Communicatie
De door Vilans erkende interventie vind je in hun interventiedatabank: https://www.databankinterventies.nl/interventies/kwaliteit-in-communicatie
-
Interventies
Kijk, zo kan het ook!
‘Kijk, zo kan het ook!’ wil de kwaliteit van leven vergroten via een optimale benadering door alle betrokkenen rond de cliënt (het cliëntsysteem). Zij leren bijdragen aan een veilige woon-, werk- en leeromgeving. De cliënt leert intussen vaardigheden in het omgaan met de visuele beperking.
-
Interventies
Let Us Keep It Safe
Deelnemers leren spanningen en emoties bij zichzelf en anderen herkennen. Oefenen met sociale en probleemoplossingsvaardigheden leert hen adequaat te reageren daarop. Zo kunnen zij conflicten voorkomen en zich veiliger voelen.
-
Interventies
Active Learning
‘Active learning’ leert deelnemers stap voor stap fysiek contact te maken met voorwerpen en materialen in hun nabije omgeving. Deze vorm van activering geeft de deelnemer meer regie. Hij/zij ervaart hierdoor zijn/haar eigen mogelijkheden.
-
Interventies
Training Versterken Sociale Competenties - ‘Bewegen naar Zelfvertrouwen’
De training verbetert sociaal-emotionele vaardigheden waardoor het kind zelfstandiger en actiever kan deelnemen aan de samenleving. Ouders/verzorgers vergroten opvoedingsvaardigheden om hun kind hierin te ondersteunen.
-
Interventies
Crowdingtraining
De training verbetert de nabijvisus en vermindert crowding. Dat gebeurt onder meer door de detailwaarneming, nauwkeurige oogmotoriek en oog-hand-coördinatie aan te spreken. Deze vaardigheden zijn vaak beperkt bij slechtziende kinderen. Door de training kunnen kinderen makkelijker werken met school- en spelmaterialen.
-
Interventies
Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG)
De behandeling is gericht op het verminderen van gedragsproblemen als agressie tegen begeleiders, zelfverwonding en sterk teruggetrokken gedrag. ITGG werkt daarvoor allereerst aan het opbouwen van een gehechtheidsrelatie met opvoeders en begeleiders.
-
Interventies
Activiteitenweger
De Activiteitenweger geeft de cliënt zowel inzicht in de belasting die hij ervaart als in de eigen belastbaarheid. Het instrument maakt de feitelijke belasting over de dag of week voor de cliënt meetbaar. Ook helpt het de cliënt de belasting stap voor stap te vergroten, zonder dat hij daarbij de eigen grenzen overschrijdt. Dit ondersteunt bij een blijvende gedragsverandering, gericht op een goed uitgebalanceerde dag- of weekindeling. De cliënt bepaalt hiervoor aan het begin zelf een persoonlijk einddoel.