Zoeken
19 resultaten
-
Interventies
Fietsen met een visuele beperking in het verkeer voor kinderen 6-14 jaar
Kinderen kunnen na de fietstraining – met inachtneming van hun visuele beperking – veilig en zelfstandig bij daglicht fietsen. Er zijn zes niveaus die oplopen in moeilijkheidsgraad; van zelfstandig fietsen in een beschermde omgeving tot volledig zelfstandig fietsen, ongeacht omgeving of drukte.
-
Interventies
(In)Zichtbeschrijving
Door reflectie op de visuele beperking en bewustwording van de gevolgen, krijgen deelnemers meer inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen. Zo kunnen zij beter participeren in hun directe omgeving én in de samenleving. Door anderen over hun beperking te informeren, vergroten zij ook bij hen bewustwording.
-
Interventies
Rotated Reading Training
Door teksten ‘geroteerd’ (gedraaid) te lezen – van papier of digitaal – kan de cliënt grotere delen van woorden of zinnen in één oogopslag waarnemen. Deze compensatiestrategie maakt het lezen minder inspannend en het leestempo en tekstbegrip nemen toe. Na de training houden cliënten het lezen langer vol.
-
Uitgelicht Interventies
Kwaliteit in Communicatie
De door Vilans erkende interventie vind je in hun interventiedatabank: https://www.databankinterventies.nl/interventies/kwaliteit-in-communicatie
-
Interventies
Fietsen met een visuele beperking, volwassenen
In een training van vijf tot tien sessies ontdekt de cliënt welke (visuele) beperkingen verkeersdeelname moeilijker maken. De cliënt oefent met het inzetten van (visuele) compensatiemogelijkheden, waardoor veilig en verantwoord fietsen mogelijk wordt.
-
Interventies
Vistra Hemianopsie Leestraining
De uitval aan de ene helft van het gezichtsveld van beide ogen, levert leesproblemen op die mensen belemmeren in hun dagelijks leven. De training leert de cliënt de uitval te compenseren, bijvoorbeeld met efficiëntere oogbewegingen. Lezen wordt minder inspannend, het leestempo en tekstbegrip nemen toe en cliënten houden lezen langer vol.
-
Interventies
Hand-onder-Hand-contact
De methode leert de cliënt het hand-onder-hand-contact te accepteren door stapsgewijs tactiele ervaringen aan te gaan. Zo leert de cliënt tastzin en aanraking gebruiken in bijvoorbeeld communicatie. Ondanks aanvankelijke weerstand gaat de client de handen gebruiken in contacten met communicatiepartner(s) en om de eigen omgeving te ontdekken.
-
Interventies
Brilgewenning voor mensen met een (visuele en) verstandelijke beperking
‘Brilgewenning’ leert mensen met een verstandelijke beperking een bril te accepteren. Zij dragen de bril op momenten dat ze de meerwaarde van de bril het meest ervaren. Bijvoorbeeld bij tv-kijken, het maken van een puzzel of werken op een tablet.
-
Interventies
Kijk, zo kan het ook!
‘Kijk, zo kan het ook!’ wil de kwaliteit van leven vergroten via een optimale benadering door alle betrokkenen rond de cliënt (het cliëntsysteem). Zij leren bijdragen aan een veilige woon-, werk- en leeromgeving. De cliënt leert intussen vaardigheden in het omgaan met de visuele beperking.