Zoeken
7 resultaten
-
Interventies
(In)Zichtbeschrijving
Door reflectie op de visuele beperking en bewustwording van de gevolgen, krijgen deelnemers meer inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen. Zo kunnen zij beter participeren in hun directe omgeving én in de samenleving. Door anderen over hun beperking te informeren, vergroten zij ook bij hen bewustwording.
-
Interventies
Kijk, zo kan het ook!
‘Kijk, zo kan het ook!’ wil de kwaliteit van leven vergroten via een optimale benadering door alle betrokkenen rond de cliënt (het cliëntsysteem). Zij leren bijdragen aan een veilige woon-, werk- en leeromgeving. De cliënt leert intussen vaardigheden in het omgaan met de visuele beperking.
-
Interventies
Let Us Keep It Safe
Deelnemers leren spanningen en emoties bij zichzelf en anderen herkennen. Oefenen met sociale en probleemoplossingsvaardigheden leert hen adequaat te reageren daarop. Zo kunnen zij conflicten voorkomen en zich veiliger voelen.
-
Interventies
Active Learning
‘Active learning’ leert deelnemers stap voor stap fysiek contact te maken met voorwerpen en materialen in hun nabije omgeving. Deze vorm van activering geeft de deelnemer meer regie. Hij/zij ervaart hierdoor zijn/haar eigen mogelijkheden.
-
Interventies
Activiteitenweger
De Activiteitenweger geeft de cliënt zowel inzicht in de belasting die hij ervaart als in de eigen belastbaarheid. Het instrument maakt de feitelijke belasting over de dag of week voor de cliënt meetbaar. Ook helpt het de cliënt de belasting stap voor stap te vergroten, zonder dat hij daarbij de eigen grenzen overschrijdt. Dit ondersteunt bij een blijvende gedragsverandering, gericht op een goed uitgebalanceerde dag- of weekindeling. De cliënt bepaalt hiervoor aan het begin zelf een persoonlijk einddoel.
-
Interventies
Training 'De Schatkist'
De training verbetert de sociaal-emotionele vaardigheden. Daardoor kan het kind thuis, op school en in contact met leeftijdgenoten zelfstandiger en actiever functioneren.
-
Interventies
Rotated Reading Training
Door teksten ‘geroteerd’ (gedraaid) te lezen – van papier of digitaal – kan de cliënt grotere delen van woorden of zinnen in één oogopslag waarnemen. Deze compensatiestrategie maakt het lezen minder inspannend en het leestempo en tekstbegrip nemen toe. Na de training houden cliënten het lezen langer vol.