Zoeken
13 resultaten
-
Interventies
(In)Zichtbeschrijving
Door reflectie op de visuele beperking en bewustwording van de gevolgen, krijgen deelnemers meer inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen. Zo kunnen zij beter participeren in hun directe omgeving én in de samenleving. Door anderen over hun beperking te informeren, vergroten zij ook bij hen bewustwording.
-
Uitgelicht Interventies
Kwaliteit in Communicatie
De door Vilans erkende interventie vind je in hun interventiedatabank: https://www.databankinterventies.nl/interventies/kwaliteit-in-communicatie
-
Interventies
Fietsen met een visuele beperking, volwassenen
In een training van vijf tot tien sessies ontdekt de cliënt welke (visuele) beperkingen verkeersdeelname moeilijker maken. De cliënt oefent met het inzetten van (visuele) compensatiemogelijkheden, waardoor veilig en verantwoord fietsen mogelijk wordt.
-
Interventies
Hand-onder-Hand-contact
De methode leert de cliënt het hand-onder-hand-contact te accepteren door stapsgewijs tactiele ervaringen aan te gaan. Zo leert de cliënt tastzin en aanraking gebruiken in bijvoorbeeld communicatie. Ondanks aanvankelijke weerstand gaat de client de handen gebruiken in contacten met communicatiepartner(s) en om de eigen omgeving te ontdekken.
-
Interventies
Brilgewenning voor mensen met een (visuele en) verstandelijke beperking
‘Brilgewenning’ leert mensen met een verstandelijke beperking een bril te accepteren. Zij dragen de bril op momenten dat ze de meerwaarde van de bril het meest ervaren. Bijvoorbeeld bij tv-kijken, het maken van een puzzel of werken op een tablet.
-
Interventies
Kijk, zo kan het ook!
‘Kijk, zo kan het ook!’ wil de kwaliteit van leven vergroten via een optimale benadering door alle betrokkenen rond de cliënt (het cliëntsysteem). Zij leren bijdragen aan een veilige woon-, werk- en leeromgeving. De cliënt leert intussen vaardigheden in het omgaan met de visuele beperking.
-
Interventies
Let Us Keep It Safe
Deelnemers leren spanningen en emoties bij zichzelf en anderen herkennen. Oefenen met sociale en probleemoplossingsvaardigheden leert hen adequaat te reageren daarop. Zo kunnen zij conflicten voorkomen en zich veiliger voelen.
-
Interventies
Active Learning
‘Active learning’ leert deelnemers stap voor stap fysiek contact te maken met voorwerpen en materialen in hun nabije omgeving. Deze vorm van activering geeft de deelnemer meer regie. Hij/zij ervaart hierdoor zijn/haar eigen mogelijkheden.
-
Interventies
Activiteitenweger
De Activiteitenweger geeft de cliënt zowel inzicht in de belasting die hij ervaart als in de eigen belastbaarheid. Het instrument maakt de feitelijke belasting over de dag of week voor de cliënt meetbaar. Ook helpt het de cliënt de belasting stap voor stap te vergroten, zonder dat hij daarbij de eigen grenzen overschrijdt. Dit ondersteunt bij een blijvende gedragsverandering, gericht op een goed uitgebalanceerde dag- of weekindeling. De cliënt bepaalt hiervoor aan het begin zelf een persoonlijk einddoel.
-
Interventies
Verliesbegeleiding
Verliesbegeleiding geeft de cliënt en diens omgeving handvatten om met het verlies van gezichtsvermogen om te gaan en het te integreren in het dagelijkse leven.